Google My Business - Viktigare än din hemsida
För att finnas lokalt behöver du också finnas digitalt. Och det första och kanske viktigaste av allt att få på plats är din digitala Google dörr och skyltfönster. Google My Business.
Du vet den lilla rutan som kommer upp när någon söker på ditt företag på Google.
Har du inte gjort det här själv så har Google gjort sitt bästa för att något ska finnas där, så förhoppningsvis är det inte helt tomt. Men det är viktigt att du tar ägandeskap över den och styr vad som ska finnas där. Annars kan det dyka upp allt möjligt.
Hur gör man då för att sätta upp eller ta ägarskap över sitt företag på Google?
Surfa till https://business.google.com
Logga in och följ instruktionerna genom guiden (en del frågor och val är inte helt självklara, Google tänker på engelska…)
När du har din profil på plats, lägg till bilder
Lägg till tjänster
Skapa tre inlägg om vad du hjälper dina kunder med
Skriv in vanliga frågor som du brukar få och svara på dem.
Se till att alltid besvara frågor här och att tacka för rekommendationer. När du visar att du är aktiv i att bemöta dina kunder här kommer Google se dig som en bättre näringsidkare och någon som är värd att slussa fler potentiella kunder till.
Nu har du ett ordnat skyltfönster som underlättar för Google att leda dina kunder till dig. Bra jobbat!
Ibland är det skönt att kunna bolla med någon, och få hjälp genom snårskogen av val eller med vad som bör finnas med här. Då finns jag här för dig. Ring eller boka så löser vi det tillsammans.
Isabel Azcárate
Din Marketing Coach
www.dinmarketingcoach.se
073-828 00 43